[language-switcher]

[:es]José M. Ramos (University Miguel Hernández of Elche), M. Asunción Martínez-Mayoral (University Miguel Hernández of Elche), Francisco Sánchez-Ferrer (University Miguel Hernández of Elche) Javier Morales (University Miguel Hernández of Elche), Tomás Sempere (University Miguel Hernández of Elche), Isabel Belinchón (University Miguel Hernández of Elche) and Antonio F. Company (University Miguel Hernández of Elche).
Abstract. La prueba evaluación clínica objetiva y estructurada (ECOE) es un método de evaluación de la competencia clínica con evidencia de validez, objetividad y confiabilidad. En este estudio nos propusimos analizar la prueba ECOE de los estudiantes de sexto del grado de medicina. Material y métodos: Estudio transversal de la prueba ECOE realizada en la Facultad de Medicina de la Universidad Miguel Hernández de Elche en junio de 2016. En la prueba participaron 116 alumnos. Había 7 (35%) estaciones de paciente estandarizado, 5 (25%) estaciones de informe, 4 (20%) estaciones de maniquí/procedimiento y 4 (20%) estaciones de tipo examen oral estructurado. La mediana de la puntuación de los alumnos fue de 7,14 (recorrido intercuartílico: 6,90-7,43). La mediana de la puntuación de los alumnos del primer día por la ma˜nana fue de 7,10, del primer día por tarde fue superior (7,14) y la del segundo día por la mañana también lo fue (7,24; p = 0,1). La estación con menor puntuación fue la de informe (6,41) y la estación con mayor puntuación fue la de maniquí/procedimiento (7,88) (p < 0,001). Dentro de las estaciones de paciente estandarizado (mediana = 7,12), los resultados de los alumnos fueron mejores en las que el paciente era un facultativo en formación (7,52).
Keywords. Evaluación clínica objetiva y estructurada; Grado en medicina; Competencias[:en]José M. Ramos (University Miguel Hernández of Elche), M. Asunción Martínez-Mayoral (University Miguel Hernández of Elche), Francisco Sánchez-Ferrer (University Miguel Hernández of Elche) Javier Morales (University Miguel Hernández of Elche), Tomás Sempere (University Miguel Hernández of Elche), Isabel Belinchón (University Miguel Hernández of Elche) and Antonio F. Company (University Miguel Hernández of Elche).
Abstract. The objective and structured clinical evaluation test (ECOE) is a method of evaluating clinical competence with evidence of validity, objectivity and reliability. In this study we set out to analyze the ECOE test of sixth grade students of medicine. Material and methods: Cross-sectional study of the ECOE test carried out at the Faculty of Medicine of the Miguel Hernández University of Elche in June 2016. 116 students participated in the test. There were 7 (35%) standardized patient stations, 5 (25%) reporting stations, 4 (20%) mannequin / procedure stations and 4 (20%) structured oral examination type stations. The median of the students’ score was 7.14 (interquartile range: 6.90-7.43). The median score of the first day students in the morning was 7.10, the first day in the afternoon was higher (7.14) and the second day in the morning was also higher (7.24; p = 0.1). The station with the lowest score was the report station (6.41) and the station with the highest score was the mannequin station / procedure (7.88) (p <0.001). Within the standardized patient stations (median = 7.12), the results of the students were better in which the patient was a physician in training (7.52).
Keywords. Objective and structured clinical evaluation; Degree in medicine; Competencies[:]


0 Comments

Deja una respuesta

Avatar placeholder

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *